آیت الله جوادی آملی: در دانشگاه ها لاشه علم تدریس می شود-راهبرد معاصر

آیت الله جوادی آملی: در دانشگاه ها لاشه علم تدریس می شود

آیت الله جوادی آملی در دیدار با جمعی از اساتید برجسته علوم دینی دانشگاه‌های ترکیه با تاکید بر با گسترش علمِ دینی اظهار داشت: اگر ما موجودی جاودانه و ابدی هستیم در نتیجه باید علمی بیاموزیم که آن علم، ماندنی و ابدی باشد و آن علمِ توحید، نبوت، وحیانیت، ولایت و حقیقت معاد است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 14
کد خبر: ۲۷۸۸۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ مبحث اسلامی شدن دانشگاه ها عمری به قدمت تاریخ جمهوری اسلامی دارد، با این حال و علی رغم وقوع انقلاب فرهنگی در ابتدای انقلاب و اِعمال اصلاحات فراگیر در خلال دهه های بعد، همچنان دغدغه صاحب نظران و علما در این زمینه مرتفع نشده و مع الاسف شاهد خروج تحصیلکردگان سکولار از دانشگاه ها می باشیم.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ جمعی از اساتید برجسته علوم دینی دانشگاه‌های ترکیه که به دعوت جامعه المصطفی العالمیه به ایران سفر کرده‌اند با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

 

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به فرا رسیدن ایام ولادت رسول گرامی اسلام بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام که رحمه للعالمین است هرگاه با شخصی صحبت می‌فرمود تمام رخ در مقابل او می‌ایستاد و سخن خود را می‌فرمود و سخن او را می‌شنید، مخاطب این پیامبر جامعه جهانی است و نه چند کشور محدود.

 

وی ادامه داد: در سوره مبارکه مدثر سه بار کلمه «بشر» آمده است؛ بار اول حرف دشمنان را نقل می‌کند که می‌گفتند معاذالله این کتاب وحی نیست « إِنْ هَذَا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ » اما بار دوم و سوم می‌فرماید « إِلَّا ذِکْرَی لِلْبَشَرِ» و « نَذِیرًا لِلْبَشَرِ» یعنی این کتاب برای همه انسان‌های جهان است و مخاطب آن جهانی است.

 

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: در این ایام که متعلق به وجود مبارک پیامبر اسلام است لازم است دو نکته برای علمای اسلام یادآوری شود؛ اول «دید وسیع» آن حضرت و دوم «جهانی بودن مخاطبین» حضرت. در نتیجه وظیفه علمای اسلام این است که جهانی فکر کنند و جهانی حرف بزنند، پیام « لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ » این است که خداوند این مسئولیت را به ما داده تا دیگر مکاتب جهان را بررسی کنیم و آنها را در برابر میزان الهی ارزیابی نموده و این کتاب را قیّم بر همه مکاتب جهان بدانیم و آن را به جهانیان معرفی کنیم تا رسالت خود را انجام داده باشیم.

 

وی اظهار داشت: طبق بیان قرآن، انسان در مواجهه با مرگ، مرگ را می‌میراند نه اینکه بمیرد، مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، در مصاف با مرگ او بدن ما را می‌گیرد و ما جان خود را از او می‌گیریم و به ابدیت می‌رسیم و تا ابد می‌مانیم. لذا اگر ما موجودی جاودانه و ابدی هستیم در نتیجه باید علمی بیاموزیم که آن علم، ماندنی و ابدی باشد و آن علمِ توحید، نبوت، وحیانیت، ولایت و حقیقت معاد است. ارزش هر کس به علم اوست و ارزش علم به معلوم است، کسی که قرآن شناس و وحی شناس باشد به اندازه قرآن هم می‌ارزد.

 

آیت الله جوادی آملی در توصیه‌ای به اساتید دانشگاه کشورهای اسلامی به ویژه کشور ترکیه ابراز داشت: اساتید باید علم دینی را در دانشگاه‌ها ترویج کنند، وجود نمازخانه و نماز جماعت، دانشگاه را اسلامی نمی‌کند، آنچه دانشگاه را اسلامی می‌کند علم دینی است و منظور از علم دینی انحصار در تفسیر و روایات و حدیث نیست.

 

وی ادامه داد: اکنون در دانشگاه‌ها لاشه علم تدریس می‌شود، مثلا در رشته زمین شناسی می‌گویند که زمین چنین بوده است، اکنون در این حالت است و پیش بینی می‌شود در آینده چنین شود! این لاشه علم زمین شناسی است، آنچه این علم را زنده می‌کند این است که بگوییم چه کسی زمین را آفرید، چرا آفرید و وظیفه ما در قبال او چیست؟! این مسائل، دینی بودن معلومِ علم را تأمین می‌کند، درباره سایر علوم نیز همین گونه است.

 

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید من هر چه خلق کردم به مثابه آیینه است، شب و روز آیت من هستند، اگر کسی این نظم را ببیند اما خدا را با چشم دل نبیند کور است «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یبصرون». دانشگاه وقتی اسلامی می‌شود که کل این نظام را اینگونه بحث کند و نتیجه این می‌شود که جامعه به تبع آن اسلامی می‌شود.

 

در ابتدای این دیدار گزارشی از روند شکل‌گیری و تقویت گفتگوهای بین علمای ترکیه و حوزه علمیه قم خدمت آیت الله جوادی آملی ارائه شد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده